De Planten van de Maand 2018

Op de verschillende bijeenkomsten in 2018 krijgen de leden een Plant van de Maand. Bij de plant wordt steeds een briefje met een korte beschrijving gegeven, maar het kan natuurlijk dat je die in de loop van de tijd kwijtraakt. Daarom hier alle beschrijvingen van 2018 plus een foto van de plant.

Primula japonica mix (Sleutelbloem)

(uitgedeeld op 14-03-2018)

Primula japonica is een vochtminnende plant die het beste tot zijn recht komt in de omgeving van een vijver. De mooie bloemen van Primula japonica (in verschillende kleuren) verschijnen in de periode (eind) april-mei.
De bloeihoogte van Primula japonica is circa 30 tot 40 cm maar het blad blijft laag (hooguit 10 cm). Primula japonica houdt van een vochthoudende humeuze bodem en een zonnige standplaats.
Lichte schaduw wordt door Primula japonica verdragen. Primula japonica is vooral mooi in wat grotere groepen.

Anemone virginiana

(uitgedeeld op 11-04-2018)

Een aparte, zomerbloeiende anemoon waar u dubbel plezier van hebt. Eerst komen er in juli-augustus de sierlijke groen-witte bloemen in, daarna gevolgd door mooie zaaddozen die lang aan de plant blijven en heel geschikt zijn voor bloemschikwerk. Hoogte van de plant ongeveer 120 cm. Vormt na een paar jaren mooie stevige pollen die goed overeind blijven staan. Geschikt voor zon en halfschaduw.

Morina longifolia

(uitgedeeld op 9-05-2018

Morina longifolia is een meerjarige fraaie borderplant met bloemstengels met lang buisvormige gebogen witte (met een roze tint) bloemen met een kraag van stekelige schutbladen.
Volle zon, goed doorlaten met compost verrijkte grond die in de zomer wat vochtig mag zijn, maar in de winter voldoende droog.
Vermeerderen uit rijp zaad of wortelstekken. Hoogte ca. 75 cm

Phlomis tuberosa ‘Amazone’

(uitgedeeld op 12-09-2018)

Het is een plant die uitstekend geschikt is voor droge grond. De zaaddozen zijn in herfst en winter een bekoring. Het meest kenmerkende is de schijnkrans, waarin de lichtpaarse bloemen staan. De vorm is haast een barokke, op een mandarijn lijkende sierlijke torenui. Phlomis groeit het liefst in de volle zon, bloeit in de periode juni-augustus. De lichtpaarse bloemen staan in regelmatige kransen rond de stengels. De hoogte bedraagt 120-150 cm.

Thalictrum aquilegifolium

(uitgedeeld 10-10-2018)

De akeleiruit is een sierlijk bloeiende plant met loof dat op dat van de akelei lijkt en daarboven mooie vertakte stengels met sierlijke witte of licht rosepaarse bloemetjes. De plant zelf wordt een centimeter of 40, de bloemstengels halen met gemak 1 meter, maar omdat ze zo sierlijk en ijl zijn maken ze geen massieve indruk. Thalictrum houdt van een stevige, niet te droge grond en kan gerust wat schaduw hebben. De bloeitijd valt eind tot juli.

Lathyrus Vernus 'Albo-Roseus'

(uitgedeeld 15-11-2018)

Een heel aparte siererwt die niet klimt en met de jaren mooier wordt. Een vaste plant dus die laag blijft (hooguit 30 cm) en na een paar jaar een mooie bolle pol vormt die in het voorjaar overdekt is met sierlijke wit-met-roze bloemetjes. Alsof u een Biedermeier boeket in de tuin heeft staan!
Lathyrus Vernus stelt geen bijzondere eisen aan de grond en kan ook lichte schaduw verdragen. Zoals bij alle Lathyrus bloeit de plant langer als u de uitgebloeide bloemen eruit knipt, zodat de plant geen zaad zet.