Nieuwsbrief januari 2024

Lezing en nieuwjaarsbijeenkomst 10 januari 2024

Traditiegetrouw is er op onze eerste ledenavond in januari naast een nieuwjaarsbijeenkomst een spreker aanwezig met een onderwerp enigszins afwijkend van hetgeen we gewend zijn, maar altijd interessant.
Op 10 januari 2024 verzorgt Hans van de Broek een lezing over molens en molenaars.
“Een molenaar draait met de wind mee”
Veel leuke weetjes over alles wat gebeurde rondom een molen: molenaars die te veel graan scheppen, waarom de molen linksom draait, een molen op afgelegen plekjes staat, men er veel paling vangt, ieder te vriend moet houden, ’s nachts maalt, liedjes en taal, het weer in de gaten houdt etc.

Hans [1949 's-Hertogenbosch] was van 1980-2015 als radioloog in Helmond werkzaam. Hij heeft vanaf 1993 meer dan 250 lezingen over de geschiedenis van de geneeskunde en over heemkunde gegeven. Zijn bevindingen staan in vele publicaties en in zijn boeken: “Koorts en Honger” en “Wonderen in het zonlicht”.

Na de lezing nodigt het bestuur u uit om samen het glas te heffen op het nieuwe jaar 2024.
De lezing en nieuwjaarsbijeenkomst worden gehouden woensdag 10 januari in het Gerardushuis Parkstraat 2 (Walsberg).
20.00 uur: start lezing
20.45 – 22.00 uur: nieuwjaarsbijeenkomst

Versterk de club! Dringende oproep

Bestuurslid per 1 februari 2024
Op 1 februari 2024 gaat Leendert Brouwer na 12 jaar ons bestuur verlaten.
We zijn dringend op zoek naar een opvolger.
Het bestuur is nu als volgt samengesteld:
Antoinette Knoet-Michels, voorzitter, externe PR, organisatie Plantenmarkt-Tuinmarkt, link werkgroepen lezingen en PR, contactpersoon voor het rayon Zuid Oost Nederland en lid landelijke ledenraad.
Marja Verbaarschot, vicevoorzitter, penningmeester en organisatie Plantenmarkt-Tuinmarkt
Anja Houben, secretaris en link naar werkgroep ledenwerving
Vacature, algemeen bestuurslid met de link naar de werkgroepen ‘Plant van de Maand’, tuinbezoeken en bloemschikken.
Het bestuur vergadert in de regel 1x per maand.

Je bent van harte welkom. Laat het weten aan de voorzitter of de secretaris.
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst of via mail: groeienbloei.ahouben@gmail.com

Interne PR. Website en nieuwsbrieven
John Bax is al jarenlang onze webmaster en zonder hem blijft u niet op de hoogte van alle ontwikkelingen via nieuwsbrieven en nieuwsflitsen. Er is versterking nodig van iemand die op termijn de rol van John over gaat nemen. John is van harte bereid iemand volop de tijd te geven om zich in te werken.
We lopen als vereniging volkomen vast als we de opvolging niet nu al inregelen. Het vraagt geen technische ICT-kennis, omdat website en formats zijn ingericht. Gemakkelijk kunnen omgaan met computer zodat nieuwsbrieven en informatie in de vaste formats op de website gezet kunnen worden is wel vereist. Vraag John. Hij is bereikbaar voor informatie 06 81590047

De agenda voor de ledenvergadering zal in de nieuwsbrief van februari 2024 verschijnen.

Cursus Creatief met Groen 2024

Groei & Bloei afdeling Deurne/Venray start in het nieuwe jaar weer met de cursus Creatief met Groen.
De cursus wordt verzorgd door Willy Nouwen. Zij heeft jarenlange ervaring in het geven van deze schikcursussen.

Informatie en foto’s van de verschillende bloemschikcursussen en workshops vind je op de fotopagina van onze site.

We starten in het nieuwe jaar met een nieuwe groep beginnende bloemschikkers.
In 5 avonden leer je de basisbeginselen en de fijne kneepjes kennen om van natuurlijke materialen mooie boeketten en stijlvolle bloemstukken te maken.
We werken veel met natuurlijk materiaal en groen uit de tuin.
De cursus wordt gegeven op donderdagavond vanaf 20.00 uur in Griendtsveen.
Data: 15-2, 29-2, 14-3, 28-3 en 11-4-2024.
Bij deze groep zijn nog een paar plaatsjes vrij.

Heb je zin om mee te doen geef je dan op via mail bij wnouwen(at)onsbrabantnet.nl
Voor meer info mag je Willy altijd bellen, 06-13181873.