Nieuwsbrief maart 2023

De jaarvergadering van 8 februari 2023

Na 16 jaar heeft Willy Nouwen tijdens de jaarvergadering van 8 februari afscheid genomen. Na het afhandelen van de reguliere punten van de jaarvergadering (die overigens door de leden allemaal goedgekeurd werden) stond voorzitter Antoinette Knoet-Michels, uitgebreid stil bij de vele activiteiten die Willy in al de afgelopen jaren voor de vereniging heeft gedaan. Twee van haar belangrijkste verdiensten zijn toch wel het verzorgen van de bloemschikcursussen en het organiseren van het ZNKB. Uiteraard werd haar, in de beste Groei&Bloei-traditie, een prachtig cadeau aangeboden en een mooie bos bloemen. Gelukkig blijft Willy de werkgroep bloemschikken aansturen.

Na afloop van de jaarvergadering werden ook 2 leden gehuldigd die 25 jaar lid zijn van de vereniging, Antoinette Knoet-Michels en Jeanet van Hylckama Vlieg.

8 maart Lezing Dieren in en rondom de vijver

Op woensdag 8 maart deelt Jan Kersten met ons zijn ervaringen met dieren in en rondom de vijver.
In Ommel heeft Jan in zijn tuin al werkend veel geleerd over het aanleggen en onderhouden van vijvers. Hij is enthousiast over de vele libellen, salamanders en kikkers die zijn vijvers aantrekken. En dat hoeven zeker niet grote vijvers te zijn. Ook een vijver met een klein oppervalk biedt al snel leefruimte aan allerlei soorten insecten en amfibieën en krijgt vaak bezoek van kleine zoogdieren.
Jan heeft het leven in en rondom de vijver in zijn tuin vastgelegd op mooie foto’s en hij laat ons er 8 maart graag van meegenieten.
De lezing wordt gehouden woensdag 8 maart in het Gerardushuis Parkstraat 2, Deurne 20.00 uur.

Foto: de grote keizerlibelle.

25 maart zaterdagmiddag bezoek Dahliakwekerij in Zeilberg

Op zaterdag 25 maart (14.00 uur) brengen we een bezoek aan Dahliakwekerij Berkvens, Kulertseweg 14 in Zeilberg/Deurne.
We krijgen een uitgebreide uitleg van het ontstaan van het bedrijf en de verschillende werkzaamheden het jaar rond. Daarna brengen we een bezoek aan de kwekerij zelf.
Er vinden op het bedrijf een tweetal (opvolgende) activiteiten plaats. In het vroege voorjaar (rondom maart/april) worden Dahliaknollen op bedden met turf gelegd waarna ze, onder invloed van warmte, scheuten maken. Deze scheuten worden geoogst en in kistjes met wit zand gestoken om te laten wortelen. Deze gewortelde stekken gebruiken ze op hun eigen bedrijf, maar worden ook aan andere kwekers geleverd.
Na half mei worden de bewortelde stekken uitgeplant zodat eind van het jaar Dahliaknollen geoogst kunnen worden.

We zien jullie graag op 25 maart om 14.00 uur.
Omdat de familie Berkvens graag wil weten op hoeveel mensen ze ongeveer kunnen rekenen, vragen we jullie je op te geven voor woensdag 15 maart bij Hettie van Beek. Bij voorkeur per email: hettievanbeek@gmail.com of telefonisch 0493-313352.

Je kunt op eigen gelegenheid naar de Dahliakwekerij toe gaan.

Als je een indruk wilt krijgen van de variëteit aan Dahlia’s kijk dan op hun site: www.dahliashop.nl wat voor mooie Dahliasoorten ze er allemaal kweken. Via deze site kan ook de particulieren tuinbezitter Dahlia’s bestellen.