Na-lezing, handige tips en informatie van de lezingen van 2024 op een rij.

Ongetwijfeld herken je het wel. Tijdens een lezing wordt een website genoemd en je neemt je voor om die thuis na te kijken. Of na een tijdje denkt je: “Hoe zat dat ook weer met die lezing laatst?”. Meestal kun je het dan niet meer in je geheugen terugvinden, we hebben ook zoveel aan ons hoofd. Daarom op deze pagina de informatie over de lezingen op een rij. Overzichtelijk bij elkaar.

Nieuwjaarsbijeenkomst 10 januari 2024

Traditiegetrouw is er op onze eerste ledenavond in januari naast een Nieuwjaarontmoeting een spreker aanwezig met een onderwerp enigszins afwijkend van hetgeen we gewend zijn, maar altijd interessant.
Op 10 januari 2024 verzorgde Hans van de Broek een lezing over molens en molenaars.

“Een molenaar draait met de wind mee”
Veel leuke weetjes over alles wat gebeurde rondom een molen: molenaars die teveel graan scheppen, waarom de molen linksom draait, een molen op afgelegen plekjes staat, men er veel paling vangt, ieder te vriend moet houden, ’s nachts maalt, liedjes en taal, het weer in de gaten houdt etc.
In een amusante lezing liet Hans ons kennis maken met vaak onbekende aspecten van het molenaarsvak (bijvoorbeeld ook waarom de meeste molens linksom draaien). Hij hield een stevig tempo aan, want de lezing van oorspronkelijk 2 uur, moest hij in minder dan één uur doen. Maar het was allemaal heel vermakelijk.

Na afloop van de lezing was er een gezellige Nieuwjaarsontmoeting met een drankje en heerlijke hapjes. Een perfect begin van weer een nieuw tuinjaar!

Jaarvergadering 14 februari 2024, daarna Lezing ‘Hoe ontstaat het blad?’ Onze vragen aan de hoofdredacteur.

Het bestuur van afdeling Deurne / Venray hield op woensdag 14 februari om 20.00 uur de jaarvergadering 2023.

In een kort overzicht werden de volgende onderdelen behandeld: Jaarrekening van de penningmeester over het jaar 2023, Verslag van de kascontrole-commissie, Benoeming nieuwe kascontrole-commissie, Jaarverslag over het jaar 2023.

Daarna was het de beurt om de jubilarissen (Martien van Loon en Mariet de Swart) te huldigen en Leendert Brouwer uitgebreid te bedanken, Leendert was vanaf 2012 bestuurslid, treedt nu af i.v.m. einde benoemingstermijnen.

Na de Algemene Ledenvergadering maaktenwe kennis met de hoofdredacteur van Groei & Bloei: Jasker Kamp.
Jasker Kamp liet in deze interactieve sessie zien hoe het blad Groei & Bloei tot stand komt. Van het eerste idee tot het uiteindelijke resultaat. In verschillende sheets gaf hij een inkijkje in het ingewikkelde proces om tot een interessant blad te komen. Achteroverleunen en luisteren was er niet bij, de leden werden mooi aan het werk gezet om een uitnodigende cover voor het blad te maken!

Lezing 13 maart 2024

‘De Hortensia in alle pracht, groei en bloei’ door Cor van Gelderen

Op woensdag 13 maart 2024 hield kweker Cor van Gelderen een zeer boeiende lezing over de Hortensia (Hydrangea) in al zijn pracht, groei, bloei en verzorging.
In de lezing liet Cor van Gelderen ons kennis maken met de vaak wat onbekendere Hydrangea-soorten zoals Hydrangea anomala, Hydrangea arborescens, Hydrangea aspera, Hydrangea heteromalla, Hydrangea macrophylla, Hydrangea paniculata, Hydrangea quercifolia en Hydrangea serrata. De ene mooie verrassing na de andere!
Het is een zeer uitgebreide plantensoort met kleine wintergroene struikjes tot bomen met prachtige schermbloemen, bodembedekkers, klimplanten, bergbewoners en eikenbladhortensia’s. Veel meer dus dan de bij ons algemeen bekende “boerenhortensia”.

Cor van Gelderen schreef samen met zijn vader een boek over hortensia’s en bezocht daarvoor prachtige tuinen in o.a. Engeland en Frankrijk. Tuinen waarin hortensia’s de hoofdrol hebben.

De kwekerij van Cor van Gelderen, PlantenTuin Esveld, is de houder van de Nederlandse Planten Collectie Hydrangea met honderden verschillende soorten en cultivars. Op de site www.esveld.nl kun je al dat moois nog een keert5je bewonderen. En uiteraard is een bezoek aan de kwekerij in Boskoop echt een plantenfeest!

Lezing 10 april 2024

Tuinen in Nederland en België in 3-D door Piet Boersma

Op woensdag 10 april 2024 vertoonde Piet Boersma een driedimensionale (3-D) fotoserie van Tuinen in Nederland en België.
De foto’s zijn tegelijk met 2 camera’s gemaakt. Met een polariserende bril zien de aanwezigen de beide foto’s tegelijk waardoor je diepte waarneemt en het lijkt alsof je zelf door de tuinen loopt.
Piet Boersma liet tuinen zien uit heel Nederland en ook enkele tuinen in België
De serie gaf een mooie indruk van diverse Nederlandse tuinen, zowel de architectuur als de hierin voorkomende planten.
Zijn passie voor fotografie betreft vooral het maken van landschap- en tuinfoto’s in 3-D (driedimensionaal).