Nieuwsbrief juni/juli 2022

Opentuinendag zondag 26 juni 2022

In de Nationale Tuinenweek organiseert Groei & Bloei afdeling Deurne/Venray op zondag 26 juni 2022 van 10.00 tot 16.00 uur een “Opentuinendag”. In Milheeze, Bakel en Rips kunnen 7 tuinen bezocht worden. Het zijn tuinen van particulieren of vrijwilligers zoals de IVN-tuin in Bakel. Iedereen is welkom. Aanmelden vooraf is (uiteraard) niet nodig.
De tuinen zijn via een fietsroute te bereiken, maar er is geen vaste volgorde en bezoekers kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van de zeven tuinen te bezoeken.

De toegang is gratis. In sommige tuinen is gelegenheid om koffie/thee/fris te kopen.

1. Kruidenhoeve, Bankert 5, 5763 AA Milheeze
Kruidenhoeve is een zorgboerderij met mooie tuinen en dieren, ook voor recreatie een prachtige plek met een sfeervol terras.

2. Fam v d Burgt, Eiermijndreef 1, 5764 RH de Rips
5000 m² grote tuin, gazon met volle kleurige borders van vaste planten en een grote vijver met vlonder en een overdekt terras, tevens een versautomaat met groente en fruit.

3. IVN tuin, Geneneind 2a, 5761 RH Bakel
Deze tuin is opgezet door vrijwilligers en er wordt biologisch getuinierd met inheemse planten, met het motto een gevecht tegen de elementen.

4. Fam Eichhof, Gemertseweg 16, 5761 CB Bakel
1400 m² tuin met gazon en vijver en mooie wisselende borders, ook is er een kippenhok een klein groentetuintje en fruitbomen. Omgeven door hoge bomen. De eigenaar heeft veel plantenkennis.

5. Fam van Lieshout, Nieuwe Uitleg 11, 5761 EB Bakel
700 m² grote tuin met vijver en grote bomen voor de vogels. Eigenaar zaait alles zelf. Diverse leifruitbomen en een grote groentetuin. Het hemelwater gaat direct de tuin in.

6. Fam Vermeulen, Molenakkers 52, 5761 BT Bakel
1800 m² grote tuin met mooie borders vol bloemen en planten voor de vlinders en bijen. Er is een tuinkas, een groente- en pluktuin en een fruithoek plus een vijver met schildpad. Overal zijn leuke zitjes.

7. Logement 1818 B&B, Dorpsstraat 1, 5761 BL Bakel
1100 m² grote pastorietuin op voedselarme grond met bloemen en heesters en mooie statige bomen. Mooi terras en prieel. Speel- en leeftuin.

Op de pagina Tuinbezoeken 2022 staat een kaartje met de locaties

Geannuleerd: Eendaagse tuinreis zaterdag 9 juli 2022

Helaas gaat de tuinreis dit jaar niet door wegens te weinig aanmeldingen.
Leden die reeds betaald hebben krijgen het geld uiteraard teruggestort.

Uitnodiging werkgroepleden: dinsdag 6 september 2022

Voor dinsdag 6 september 2022, 20.00 uur, nodigt het bestuur alle werkgroepleden uit om een avond bijeen te komen. Doel is om afspraken met elkaar te maken voor het nieuwe jaar, verwachtingen af te stemmen, eventuele vacatures te benoemen en vooral ook om gewoon gezellig met elkaar het nieuwe seizoen te openen. We ontmoeten elkaar in het Gerardushuis.
Alle leden van werkgroepen zijn uitgenodigd en hopelijk zijn we zo volledig mogelijk aanwezig.
Misschien dat niet iedereen aanwezig kan zijn, maar tenminste 2 leden per werkgroep zou wel fijn zijn om tot afspraken te kunnen komen.
Zet het aub al in jullie agenda en als je nu al weet dat je niet aanwezig kunt zijn, meld het ons.
Het bestuur komt 31 augustus voor de eerste keer bijeen na de zomervakantie en zal dan de agenda voor 6 september maken.

Tips

Op de pagina Terugblik, Na-lezing 2022 staat een samenvatting van de lezing: Lezing, Rika Verhoef “Wat doet dat (on)kruid in mijn tuin”? Tuinieren MET kruiden.

We hebben nog een paar mooie activiteiten in juni (tuinbezoeken en Engellandreis) en daarna "pauzeren" we even tot september.

We hopen dat iedereen een mooie zomer krijgt.