Nieuwsbrief november 2021

Rabo ClubSupport

U kunt nog stemmen tot 24 oktober 2021
Ben je lid van de Rabobank Peelland Zuid dan kun je van 4 oktober t/m 24 oktober 2021 je stem uitbrengen op Groei & Bloei Deurne/Venray. Stemmen kan via de app of als je bent ingelogd via de website van de Rabobank Peelland Zuid. (Een stemcode is niet meer benodigd). Wij rekenen op de medewerking van alle Rabobank/leden/rekeninghouders. Namens bestuur van Afd. Groei & Bloei Deurne/Venray bedankt voor uw steun.

Lezing: Bladeffecten, kleur en contrasten zonder bloemen 10 november 2021

John en Joyce Ramsbotham over schaduwplanten en planten voor de toekomst

John en Joyce Ramsbotham zijn gepensioneerde wetenschappelijk onderzoekers. Ze kwamen na hun studie in Engeland in 1971 naar Nederland "voor een paar jaren" maar dat lijkt nu voor altijd te zijn! Ze hebben beiden een grote belangstelling voor planten. Sinds 1991 zijn ze bezig met het creëren van een tuin midden in Het Hoevelakense Bos. "Op de Haar" is vooral bekend om zijn verzameling schaduwplanten die vormen een onderbeplanting onder de bomen langs de 18 rabbatensloten (drainage sloten daterend uit de 14de eeuw).

John en Joyce nemen u mee voor een snelle wandeling door de 7 tuingebieden van hun 2 ha landgoed en laten u zien hoe dat hele wisselende blikken door de seizoenen heen oplevert en vertellen iets van de geschiedenis van wat u ziet. Er is speciaal aandacht voor het gebruik van bladkleur en vorm in de planten om deze wandeling extra interessant te maken. Na de pauze richten wij de aandacht op "planten voor de toekomst"- nieuwe ontdekkingen en hybriden en bijzondere planten die nog niet in de meeste tuincentra voorkomen. De tuinen zijn meerdere keren op TV geweest en voor mensen die een voorproef willen hebben is een bezoek hun website aan te bevelen: www.opentuinopdehaar.nl

We beginnen woensdag 10 november 2021 om 20.00 uur; Gerardushuis, Parkstraat 2, 5752 AP Deurne.
Let op: Ingang via foyer, aan de voorkant dus.De Coronatoegangsregels zijn van toepassing.

Coronatoegangsbewijs

We volgen het landelijke beleid.
Dat betekent dat een coronatoegangsbewijs in de vorm van een QR-code bij het bezoek aan de lezing vereist is. Die krijg je als je volledig gevaccineerd bent, een herstelbewijs hebt of in de afgelopen 24 uur negatief getest bent.
Gebruik hiervoor de CoronaCheck-app of een geprinte QR-code. Daarnaast checken we ook uw identiteitsbewijs (paspoort of rijbewijs), breng dat dus mee.

Plantenruil 2021 afgelopen 9 november 2021

De plantenruil bij de familie Schalk is dit jaar super verlopen. Iedereen had verschillende mooie plantensoorten meegebracht, de meeste al voorzien van een pot. Will Kusters zorgde op haar bekende deskundige wijze weer voor de nodige toelichting waarna de planten van eigenaar wisselden. Na een mooie ochtend ging iedereen tevreden naar huis. De volgende plantenruil is in het voorjaar 2022.

Bloemschikken weer begonnen

Na anderhalf jaar praktisch stilgelegen te hebben, zijn de bloemschikgroepen ook weer gestart. Op dit moment zijn er twee groepen van gevorderden actief, op de dinsdag en de donderdag. Bij de eerste bijeenkomst is een mooie schikking in een schaal gemaakt met hortensia’s op draad, boomschors, groene vijgen op prikkers, rozen en een zaaddoos van de doornappel. En met prachtige resultaten!
Op de fotopagina staan de foto’s met de resultaten van de dinsdaggroepen en de donderdaggroepen.