Nieuwsbrief mei 2022

11 mei 2022, Lezing, Tuinieren met kruiden

Lezing, Rika Verhoef “Wat doet dat (on)kruid in mijn tuin”? Tuinieren MET kruiden.
Op woensdag 11 mei organiseert de afdeling Groei & Bloei Deurne/Venray een lezing door Rika Verhoef “Wat doet dat (on)kruid in mijn tuin? Tuinieren MET kruiden”.
Rika Verhoef is meesterherborist en voedingsadviseur. Ze geeft les bij Velt, een non-profitorganisatie voor iedereen die ecologisch aan de slag wil in huis, tuin en keuken.

“Ik zie kruiden breder dan de algemeen bekende keukenkruiden. Ook wilde planten en planten die een ander soms onkruid noemt, zijn voor mij waardevol”.
Rika heeft een ecologische nutstuin van 800 m2 met groenten, kleinfruit, fruitbomen, kruiden, eetbare bloemen, noten en bijenkasten. Ze gebruikt kruiden in de keuken, voor cosmetica en als zelfzorgmiddel bij kleine kwaaltjes.
Zij tuiniert MET (on)kruiden. Dat wil zeggen dat kruiden worden gebruikt om insecten te weren of juist om insecten of vogels te lokken, die weer helpen om plaagdieren en plantenziektes te bestrijden. Ze gebruikt kruiden ook om de bodemgesteldheid af te lezen, om te mulchen en om plantengier en compost te maken die dient als voeding voor de andere gewassen en als nectar- of stuifmeel voor de bijen. De mogelijkheden om te tuinieren MET kruiden zet ze voor ons op een rij.

Gerardushuis, Parkstraat 2, 5752 AP Deurne/Walsberg, aanvang 20.00 uur

Plantenmarkt-Tuinmarkt zaterdag 7 mei 2022

De Plantenmarkt-Tuinmarkt is dit jaar op zaterdag 7 mei van 10.00 – 16.00 uur.
De mooie aankondigingen zijn op diverse plaatsen in Deurne al gezien. Met dank aan Henny Linders. Op onze website kun je de lijst van deelnemers vinden.
De gemeente Deurne liet ons in april weten dat de Markt niet beschikbaar is op 7 mei, vanwege bouwwerkzaamheden aan het gemeentekantoor. Een forse tegenvaller!

De organisatoren, Marja Verbaarschot en Antoinette Knoet-Michels zijn nu met de gemeente druk aan de slag om onze kramen en standplaatsen te verplaatsen naar het Martinetplein en omgeving.

Excursie naar Gardenista op vrijdag 27 mei 2022

Op vrijdag 27 mei krijgen jullie een uitstapje aangeboden door het bestuur van Groei&Bloei Deurne / Venray (busvervoer en entree).
We gaan naar Gardenista: het groenfestival van Groei&Bloei.
Dit vindt plaats in Park Alerdinck te Laag Zuthem.
Kijk voor het programma en de locatie op de site www.gardenista.nl.
Het vertrek is rond 9.00 uur en we willen om 18.00 uur weer terug zijn in Deurne.
Opgave graag via info@deurne.groei.nl of 06-44267277. Per ledenpas kunnen 2 personen mee. Opgave voor 1 mei 2022.
We hebben vooralsnog 1 bus besteld. Meld je dus snel aan want vol = vol. Mocht er veel meer belangstelling blijken dan zullen we een tweede bus toevoegen.

Tuinenreis 5 dagen naar Hertfordshire van 17 t/m 21 juni 2022

Zoals al in eerdere nieuwsbrieven vermeld is, gaat onze buitenlandse tuinreis dit jaar naar Hertfordshire, een gebied vlak boven Londen, zodat je geen uren in de bus zitten na aankomst met de boot in Harwich.

We hebben intussen in de persoon van Piet Boersma een bijzondere reisleider bereid gevonden om ons te begeleiden. Piet Boersma is een enthousiaste tuinontwerper uit de Noordoostpolder/Emmeloord. Hij heeft ruim 30 jaar ervaring met het ontwerpen van tuinen en het geven van advies over diverse tuinproblemen. Het werken met en het maken van combinaties van planten is zijn grote hobby. Met hem zijn we superblij: weet echt alles van Engelse tuinen; niet alleen van de beplanting, de geschiedenis en zo, maar hij weet er ook heel enthousiast over te vertellen.

Op zijn advies hebben we het oorspronkelijke programma wat aangepast. We denken nu een afwisselend programma te hebben samengesteld met mooie tuinen, een bezichtiging van een prachtig kasteel (Hatfield House) en een wandeling door Cambridge waar hij ons plekjes laat zien, die niet voor iedereen zo voor de hand liggen.
Opgave voor 1 mei 2022. Mieke van Stratum, Groei&Bloei Deurne/Venray, Tel: 06-19622242

Tuinenbezoekdag zondag 26 juni

Tijdens de Nationale Tuinenweek organiseert onze werkgroep Tuinbezoeken een tuinenbezoekdag in de omgeving Bakel-Milheeze. Houd deze zondag dus vrij in je agenda.
Martien van Loon en Martin van Dam verzorgen de coördinatie. Meer info volgt zo spoedig mogelijk.

Eendaagse tuinreis zaterdag 9 juli 2022

De werkgroep tuinreizen heeft een eendaagse reis voorbereid. Henny Linders coördineert deze dag. We bezoeken die dag de volgende tuinen:
De Tuynkamer in ‘s Gravenmoer, Groenhoven in Sprang-Capelle en Hof t Einde in Loon op Zand.
De kosten voor bus en entree zijn € 30 p.p. Niet leden kunnen bij voldoende plaatsten in de bus meereizen voor € 40 p.p. op volgorde van binnenkomst aanmelding
Opgave voor 1 juni 2022
Aanmelden door de kosten over te maken naar IBAN NL88 RABO 0104 1456 25 t.n.v. K.M.T.P. afd. Deurne, Onder vermelding tuinreis 9 juli 2022

Zuid Nederlandse Kampioenschappen Bloemschikken in Deurne, zondag 6 november 2022