Nieuwsbrief februari 2024

Jaarvergadering 14 februari 2024

Het bestuur van afdeling Deurne / Venray nodigt u bij deze van harte uit om op woensdag 14 februari om 20.00 uur in in het Gerardushuis aan de Parkstraat 2, 5752 AP Deurne/Walsberg de jaarvergadering bij te wonen.

Het programma voor het eerste gedeelte van de avond ziet er als volgt uit:
1.0 Opening en mededelingen
2.0 Jaarrekening van de penningmeester over het jaar 2023
2.1 Verslag van de kascontrole-commissie.
2.2 Benoeming nieuwe kascontrole-commissie
3.0 Jaarverslag van de secretaris over het jaar 2023
4.0 Bestuursvacature
4.1 Leendert Brouwer, vanaf 2012 bestuurslid, is aftredend, i.v.m. einde benoemingstermijnen.
5.0 Huldiging jubilarissen 25 jaar / 40 jaar 2024
6.0 Dankwoord voor aftredend bestuurslid
7.0 Activiteitenrooster 2024
8.0 Rondvraag
9.0 Sluiting

Graag rekent het bestuur op uw aanwezigheid.

Lezing ‘Hoe ontstaat het blad?’ Onze vragen aan de hoofdredacteur.

Na de Algemene Ledenvergadering op 14 februari maken we kennis met de hoofdredacteur van Groei & Bloei: Jasker Kamp.

In 1999 studeerde Jasker af aan de School voor Journalistiek in Utrecht en werkte daarna in verschillende functies voor diverse kranten en magazines. Zes jaar geleden begon hij als hoofdredacteur van Nederlands grootste tuinblad. Een van de opdrachten die hij van het bestuur meekreeg: moderniseer het magazine. Leg een magazine uit 2016 naast een uit 2023 en je zal tot de conclusie komen dat er veel is veranderd. Er komt heel wat bij kijken voordat Groei & Bloei bij de leden op de mat ploft, en daar valt veel over te vertellen. Waar haal je ideeën vandaan? Hoelang duurt het om een nummer te maken? Hoeveel mensen werken er aan Groei & Bloei? Welke gereedschappen heb je als bladenmaker nodig?

Jasker Kamp laat in deze interactieve sessie zien hoe Groei & Bloei tot stand komt. Van het eerste idee tot het uiteindelijke resultaat. Achteroverleunen en luisteren is er niet bij, vanavond ben jij bladenmaker en stel jij de vragen!

Eendaagse tuinreis zaterdag 20 april 2024, 3 tuinen in Noordoost Polder

Zaterdag 20 april organiseert Groei & Bloei Deurne/Venray een eendaagse tuinreis naar de Noordoost Polder. We bezoeken drie tuinen. De tuinen staan allen in die tijd boordevol voorjaarsbollen en dat geldt ook voor bloembollenvelden in de omgeving zelf.
Vertrektijd 8 uur Deurne en we zijn ca 18 uur weer terug.

Kosten voor deelname voor leden zijn € 40,- per persoon. Dat is inclusief busreis en entree van de tuinen. Ieder lid mag een introducé meenemen voor dezelfde prijs. Niet-leden kunnen deelnemen voor € 50,- per persoon.
Voor de lunch dien je zelf te zorgen. In sommige tuinen is wel koffie/thee beschikbaar.

Aanmelden door betaling vóór 15 maart 2024.
We ontvangen graag voor 15 maart 2024 het bedrag per deelnemer op NL88 RABO 0104 1456 25 t.n.v. KMTP afdeling Deurne o.v.v. “eendaagse reis 20 april” en naam deelnemer(s).

De tuinen:

1. De Stekkentuin
2. Het Zwaluwhuis
3. Pegasushof

Uitgebreide info over de tuinen op de pagina Tuinreizen 2024.

Cursus Creatief met Groen voorjaar 2024

Groei & Bloei afdeling Deurne/Venray start in het nieuwe jaar weer met de cursus Creatief met Groen. De cursus wordt verzorgd door Willy Nouwen. Zij heeft jarenlange ervaring in het geven van deze schikcursussen.
Informatie en foto’s van de verschillende bloemschikcursussen en workshops vind je op de fotopagina’s.

We starten in het nieuwe jaar met een nieuwe groep beginnende bloemschikkers. In 5 avonden leer je de basisbeginselen en de fijne kneepjes kennen om van natuurlijke materialen mooie boeketten en stijlvolle bloemstukken te maken. We werken veel met natuurlijk materiaal en groen uit de tuin.
De cursus wordt gegeven op donderdagavond vanaf 20.00 uur in Griendtsveen.
Data: 15-2, 29-2, 14-3, 28-3 en 11-4-2024.
Bij deze groep zijn nog een paar plaatsjes vrij.

Kosten

Voor leden van Groei & Bloei zijn de kosten voor 5 avonden 85,00 euro en voor niet leden 110,- euro. In deze prijs zitten alle materialen, vaasjes, bakjes, bloemen etc. De prijs is dus volledig all inclusive.
Je kunt er eventueel ook voor kiezen om zelf steeds voor de materialen te zorgen. De prijs voor de cursus exclusief materiaal is voor leden 47,50 euro en voor niet-leden 67,50 euro.

Heb je zin om mee te doen geef je dan op via mail bij wnouwen(at)onsbrabantnet.nl Voor meer info mag je Willy altijd bellen, 06-13181873.

Oproep (van Anita van Dijnen)

Beste tuinliefhebbers,

Tijdens de planten- en zadenruil van afgelopen oktober ben ik door een echtpaar benaderd voor zaadjes van de slaapmuts (Eschscholzia californica). Op dat moment dacht ik er niet genoeg te hebben om weg te kunnen geven, maar later bleek dat ik er toch voldoende van had.

Wil dit echtpaar contact met mij opnemen via telefoonnummer 06-48689345, zodat ze een zakje op kunnen halen? Ze mogen vanaf maart ter plaatse gezaaid worden.

Daarnaast ben ik op zoek naar zaadjes van Juffertje in het Groen (Nigella damascena), liefst een mix van wit, lila en roze, maar met een enkele kleur ben ik ook al heel blij. En ben ik op zoek naar planten van de rode Persicaria, hoogte zo'n 120-180 cm. Wanneer je me hieraan kunt helpen, dan graag naar voorgenoemde telefoonnummer bellen.

Alvast bedankt, Anita van Dijnen