Tuinreizen, met gelijkgestemden de mooiste tuinen bezoeken.

Ieder jaar organiseert Groei&Bloei Deurne/Venray een of meerdere tuinreizen, waaronder meestal ook een meerdaagse reis naar tuinen in het buitenland. Inspirerende reizen onder leiding van een ervaren tuinexpert met gelijkgestemde mensen (vaak uit de omgeving).

Eendaagse tuinreis 20 april 2024, tuinen in Noordoost Polder

Zaterdag 20 april organiseert Groei & Bloei Deurne/Venray een eendaagse tuinreis naar de Noordoost Polder. We bezoeken drie tuinen. De tuinen staan allen in die tijd boordevol voorjaarsbollen en dat geldt ook voor bloembollenvelden in de omgeving zelf.
Vertrektijd 8 uur Deurne en we zijn ca 18 uur weer terug.

Kosten voor deelname voor leden zijn € 40,- per persoon. Dat is inclusief busreis en entree van de tuinen. Ieder lid mag een introducé meenemen voor dezelfde prijs. Niet-leden kunnen deelnemen voor € 50,- per persoon.
Voor de lunch dien je zelf te zorgen. In sommige tuinen is wel koffie/thee beschikbaar.

Aanmelden door betaling vóór 15 maart 2024.
We ontvangen graag voor 15 maart 2024 het bedrag per deelnemer op NL88 RABO 0104 1456 25 t.n.v. KMTP afdeling Deurne o.v.v. “eendaagse reis 20 april” en naam deelnemer(s).

De tuinen:

1. De Stekkentuin

Wies Voesten
Noordermiddenweg 13
8311 PZ  Espel
www.destekkentuin.nl

Wies aan het woord:
De tuin is nu zo’n 35 jaar oud en al die tijd ben ik bezig geweest met veranderplannen en met uitbreidingsplannen. Zo’n 4 meter beneden de zeespiegel (!!) wil het prima groeien op en in de vruchtbare zavelgrond van de Noordoostpolder.
Maar……als planten op een gegeven moment te veel uitdijen, moet er ingegrepen worden.
Weggooien kan ik maar moeilijk: stukje bij beetje werd er steeds een hoekje van het grote erf ingepikt en door mij vol geplant met stekken uit de tuin. Het was de bedoeling dat dit mijn tweede tuin zou worden, maar doordat bezoekers regelmatig graag stekken mee wilden, is het erf van lieverlee uitgegroeid tot een klein hobbykwekerijtje.
Begonnen met stekken ván anderen zijn we nu zo ver dat we stekken voor anderen hebben.

2. Het Zwaluwhuis

Agnes en Mart Muijsers bezoektuin en tuinontwerp
Zwijnsweg 31
8307 PS Ens
www.hetzwaluwhuis.nl

De tuin, gelegen op 5 km. afstand van het dorp Ens in de Noordoostpolder, heeft een ruimtelijke en evenwichtige vormgeving met verrassende zichtlijnen.  Eén zichtlijn loopt door De Deel waar boerenzwaluwen nestelen en waaraan de naam van de tuin ontleend is. Prachtige borders met een variatie aan beplanting zoals veel grassen en prairieplanten en borders met harmonieuze plantencombinaties zijn kleurrijk en smaakvol. Het grote gazon en de beukenzuilen vormen ideale rustpunten.

3. Pegasushof

Jan en Elly Giesen-Quartel
Klutenweg 5
8314 PB Bant
www.pegasushof.nl

De structuur van de tuin is bepaald door strakke lijnen met taxus en buxus hagen, vijvers en een modern terras aan één van de vijvers.
Geïnspireerd door de tuinen in Engeland en later in Nederland is in 1999 begonnen door eerst een indeling te maken, taxushagen te planten en de vijvers te realiseren. Hierbij heeft Mariëtte van Hees, tuinontwerpster, onze ideeën op schaal getekend.
De tuin heeft windsingels ter bescherming van de vaak krachtige wind. Het terras en de vijvers bij het huis zijn gerealiseerd door samenwerking met Marcel Bellert, tuinontwerper.
Een beplantingsplan is er niet geweest, de beplanting is ontstaan door het verzamelen van bijzondere en “gewone” planten om daarna een plaats te zoeken.
Oppervlakte van de tuin is ca. 4000 m².